Page 126

XVII-4 Cover FR final_Cover

DOSSIER BIBLIOGRAPHIE Allinson, Adrian. Epstein doubting the authenticity of a South Sea idol. Archer, W.G., Robert Melville, et Herbert Read. 40.000 years of Modern Art: a comparison of Primitive and Modern. Londres : The Institute of Contemporary Arts, 1948. Bassani, Ezio, et Malcom D. McLeod. Jacob Epstein collector. Turin, 1989. Calmels Cohen. André Breton 42, rue Fontaine : arts primitifs : vente, Paris, Drouot-Richelieu, 17 avril 2003. Paris, 2003. Conru, Kevin. Bernatzik: South Pacific. Milan : 5 Continents, 2002. Ernst Barlach Haus, Nolde Siftung Seebüll. Emil Nolde: Puppen, Masken und Idole. Hambourg : Corso, 2012. Force, Roland W., et Maryanne Force. Art and Artifacts of the 18th Century: Objects in the Leverian Museum as painted by Sarah Stone. Honolulu : Bishop Museum Press, 1968. Ganeva, Mila. « Fashion Photography and Women’s Modernity in Weimar Germany: The Case of Yva. » NWSA Journal: Gender and Modernism between the Wars, 1918- 1939, Automne 2003 : 1-25. Gianinazzi, Claudio, et Christian Giordano. Extra-European Cultures: the Serge and Graziella Brignoni collection. Lugano : Città di Lugano, 1989. Goldwater, Robert. Primitivism in Modern Art. Harvard : Belknap, 1986. Gunn, Michael. Ritual Arts of Oceania: New Ireland in the collections of the Barbier-Mueller Museum. Éditions Skira. Milan, 1997. Guy Loudmer. Arts Primitifs : Collection Tristan Tzara et à divers amateurs : vente, jeudi 24 novembre. Paris, 1988. Guy Loudmer. René Gaffé : Art Tribal Collection : vente, Christie’s 8 décembre. Paris, 2001. Hôtel Drouot. Collection André Breton et Paul Éluard : sculptures d’Afrique, d’Amérique, d’Océanie : vente, 2 et 3 juillet. Paris, 1931. Jewelryaccessories. Jewelryaccessories.com. 2010- 2012. http://blog.jewelryaccessories.com/fashionphotographers/ 124 yva-elsie-simon.html (enregistré le 28 mai 2013). König, Viola, Markus Schindlbeck, Marion Melk- Koch, et Leonie Gärtner. Patrimonia 221. Berlin : Fondation culturelle des Länder allemands, 2010. Krämer-Bannow, Elisabeth. Among Art-Loving Cannibals of the South Seas: travels in New Ireland 1908-1909. Belair : Crawford House, 2009. Kraftgenie. Weimar. 14 juillet 2010. http://weimarart.blogspot.be/2010/07/yva- elseneulander simon.html?m=1 (enregistré le 28 mai 2013). Moore, Henry. Henry Moore au British Museum : photos de David Finn. Londres : British Museum, 1981. Musée de l’homme. Arts primitifs dans les ateliers d’artistes. Paris : Société des amis du Musée de FIG. 29 : Figure Malangan de Nouvelle-Irlande. Bois, cheveux humains, opercule de Turbo petholatus et pigments. H. : 37 cm. Hans Meyer, Leipzig, 1918. Benn Collection, Germany. Ludwig Brettschneider, Munich. l’Homme, 1967. Museo delle Culture Città di Lugano. The Brignoni Collection: Art through Metamorphosis. Lugano : Mazzotta, 2007. Museo delle Culture Città di Lugano. The Brignoni Collection: catalogue of the works. Éditions Francesco Paolo Campione. Vol. II. Lugano : Mazzotta, 2007. Nolde Stiftung Seebül. Emil Nolde - The Silent World of Things: Flowers, Masks and Figures: 26 April to 20 October 2013. Berlin : Nolde Stiftung Seebül. Nolde Stiftung Seebüll. Emil Nolde die Südseereise: the Journey to the South Seas 1913-1914. Cologne : DuMont Buchverlag, 2008. Nolde Stiftung Seebüll. Paul Gauguin, Emil Nolde und die Kunst der Südsee. Hermann Schmidt Mainz, 1997. Nolde, Emil, Ingried Brugger, Johann (Prinz von.) Georg Hohenzollern, et Manfred Reuther. Emil Nolde und die Südsee. Kunstforum Bank, Autriche, 2001. Parke-Bernet Galleries. Oceanic & African Art from the Heinrich Collection, Stuttgart Cannstatt. New York, 1967. Poncetton, F., et A. Portier. Les Arts Sauvages : Océanie. Paris : Albert Morancé, 1917. Prior, Katherine. Malagan and Brighton Museum’s New Ireland collections. Brighton : Brighton Museum, 2011. Prior, Katherine. The Big-Mouth fish malagan at Brighton Museum. Brighton : Brighton Museum, 2011. Rubin, William, éd. « Primitivism » in 20th century: Affinity of the Tribal and the Modern. Vol. II. New York : The Museum of Modern Art, 1984. Rubin, William, éd. « Primitivism » in 20th century: Affinity of the Tribal and the Modern. Vol. I. New York : The Museum of Modern Art, 1984. Schindlbeck, Markus. Gefunden und verloren: Arthur Speyer, die dreissiger jahre une die verluste der sammlung südsee des ethnologischen museums Berlin. Les Musées d’État de Berlin, 2012. Schindlbeck, Markus, Anette Schade, Christine Suck, et Hilke Thode-Arora. Expeditionen in die Südsee. Berlin : Musée ethnologique des Musées d’État de Berlin, 2007. Shaw King, David. Food for the Flames: Idols and Missionaries in Central Polynesia. San Francisco : Beak Press, 2011. Silber, Evelyn. The Sculpture of Epstein: with a complete catalogue. Oxford : Phaidon, 1986. Musée national d’ethnologie et auteurs. Form Colour inspiration: Oceanic Art from New Britain. Éditions Ingrid Heermann. Stuttgart : Arnoldsche, 2001. Tythacott, Louise. Surrealism and the Exotic. New York : Routledge, 2003. Vancouver Art Gallery. The colour of my dreams: the surrealist revolution in art. Éditions Dawn Ades. Vancouver : Douglas&McIntyre, 2011. Wentinck, Charles. Modern and Primitive Art. Oxford : Phaidon, 1979. NOTES 1. Gilsemans, d’après le premier voyage d’Abel Janszoon Tasman dans les mers du Sud à bord du Zeehaen, 1642–1643. Tasman dressa une cartographie de la Tasmanie, la Nouvelle- Zélande, les Tonga, les Fidji et la Nouvelle-Guinée. 2. Henry Anelay, aquarelle, vers 1838–1840, collection Rex Nan Kivell, Bibliothèque nationale d’Australie, Canberra. 3. Nolde, Nature morte aux masques I – IV, 1911, huile sur toile. 4 Manfred Reuther et al, Emil Nolde die Südseereise: the Journey to the South Seas 1913- 1914. Cologne : DuMont Buchverlag, 2008, p. 23. 5. Ibid. 6. Ibid., p. 21. 7. Ibid., p. 27. 8. Nolde Stiftung Seebul, « Emil Nolde - The Silent World of Things: Flowers, Masks and Figures », 26 avril au 20 octobre 2013, Berlin. 9. Kraftgenie, Weimar, 14 juillet 2010. http://weimarart. blogspot.be/2010/07/yvaelse neulander-simon. html?m=1 (enregistré le 28 mai 2013). 10. Schindlbeck, Markus. Gefunden und verloren: Arthur Speyer, die dreissiger jahre une die verluste der sammlungsudsee des ethnologischen museums Berlin. Les Musées d’État de Berlin, 2012, pp. 27, 28, 29. 11. André Breton, Océanie, introduction de F.H. Lem, Paris : Galerie Andrée Olive, 1948. 12. Traduction anglaise de Pauline Bourgois. 13. Claudio Gianinazzi et Christian Giordano, Extra-European Cultures: the Serge and Graziella Brignoni collection : Edizioni Citta di Lugano, 1989, p. 42. 14. Ibid., p. 42. 15. Ibid., p. 44. 16. Ibid., p. 44. 17. Ibid., p. 45. 18. Cette information provient des Archives de la famille Heinrich. 19. Henry Moore, Henry Moore au British Museum, photos de David Finn, Londres : British Museum, 1981, p. 10. 20. Ibid., p. 11. 21. Ibid., p. 81. 22. Entretien personnel, juin 2013. 23. W.G. Archer, Robert Melville, et Herbert Read, 40,000 Years of Modern Art: A Comparison of Primitive and Modern, Londres : The Institute of Contemporary Arts, 1948, p. 36.


XVII-4 Cover FR final_Cover
To see the actual publication please follow the link above