OUEST DE L'AMÉRIQUE DU NORD
83
NOTES
1. Renée Dreyfus, De Young: Selected Works, Londres : Scala
Publishers, 2005, pp. 8-9.
2. Herbert M. Cole, Steven G. Alpert, Christian Kaufmann,
Christina Hellmich et Kathleen Berrin, Africa, Oceania, the
Americas, and the Jolika Collection of New Guinea Art:
Highlights from a Decade of Collecting, San Francisco : Fine Arts
Museums de San Francisco, 2009, p. 73.
3. Colin B. Bailey, Avant-propos de Lines on the Horizon: Native
American Art from the Weisel Family Collection, Matthew
H. Robb et Jill D’Alessandro (éd.), San Francisco : Fine Arts
Museums de San Francisco, 2013, p. 7.
4. Steven A. LeBlanc, Painted by a Distant Hand: Mimbres Pottery
from the American Southwest, Cambridge : Peabody Museum
of Archaeology and Ethnology, 2004, pp. 11-12.
5. Certains bols Mimbres ont des motifs rouges ou rouges-noirs,
suggérant que les artistes ont utilisé un mélange de techniques
de brûlage à base de réduction et d’oxydation (ibid. : 23).
6. Matthew H. Robb, “Ancient Southwestern Ceramics”, dans
Lines on the Horizon: Native American Art from the Weisel
Family Collection, Matthew H. Robb et Jill D’Alessandro (éd.),
San Francisco : Fine Arts Museums de San Francisco, 2013, pp.
19-20.
7. Les Navajo s’appellent eux-mêmes Diné, ou « le Peuple ».
8. Jill D’Alessandro, “Classic-Period Navajo Blankets”, dans Lines
on the Horizon: Native American Art from the Weisel Family
Collection, Matthew H. Robb et Jill D’Alessandro (eds.), San
Francisco : Fine Arts Museums de San Francisco, 2013, p. 59.
9. Ibid. : 59-60.
10. Kathy M’Closkey, Swept Under the Rug: A Hidden History
of Navajo Weaving, Albuquerque : University of New Mexico
Press, 2008, pp. 29-31.
11. Ibid. : 33
12. Deborah Valoma, Scrape the Willow Until it Sings: The Words
and Work of Basket Maker Julia Parker, Berkeley : Heyday,
2013, p. 157.
13. Alfred L. Kroeber dans Ralph Shanks, Indian Baskets of Central
California: Art, Culture, and History; Native American Basketry
from San Francisco Bay and Monterey Bay North and East to the
Sierras, Lisa W. Shanks (éd.), Seattle : University of Washington
Press, p. 47.
14. Shanks 2006, op cit. : 46, 53-54.
15. Otis Tuft Mason dans Valoma 2013, op cit. : 11.
16. Les perles de verre semblent être une addition tardive, ajoutées
après 1900.
17. Shanks 2006 op cit. : p. 54.
18. Hilary Stewart, Looking at Totem Poles, Vancouver : Douglas &
McIntyre ; Seattle : University of Washington Press, 1993,
p. 33.
19. Ibid : 26.