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ISHI 125 FIG. 6 (above): Anthropozoomorphic mask with small curved horns. Fang, Gabon. Wood, pigment, fi ber. H: 46.5 cm. Private collection. Photo © Galerie Walu. FIG. 5 (left): Mask with small horns or buns. Punu, Gabon. Wood, pigment. H: 31 cm. Private collection. Photo © Galerie Bernard Dulon. Whoever made it, this venerable mask, distinguished by its colored fi elds, makes a strong impression that takes one back to the mysterious rites of the people of the great forest. In the twentieth century, these rites became the Okukwe masquerades, held in association with mourning or the initiation of young people. That the mask must have been of great ritual and probably magical importance is implied by the relatively good state of preservation in which it was maintained by a community of the Lower Ogooué, which may have come from a faraway place centuries ago. BIBLIOGRAPHY Ambouroué-Avaro, J., 1981, Un peuple gabonais à l’aube de la colonisation : le Bas-Ogowé au XIXe siècle, Karthala/CRA, Paris. Chaillu, P. du, 1863, Voyages et Aventures dans l’Afrique équatoriale, Lévy Frères, Paris. ———, 1868, L’Afrique sauvage, Nouvelles excursions au pays des Ashangos, Lévy Frères, Paris. Codjo-Rawambia, L., 1993, “Histoire des Galwa du Gabon, dès avant le XVIIIe jusqu’à la fi n du XIXe siècle : du temps d’Abundje et d’Olando- Nchuwa à celui de Nkomb’Ademba,” Doctoral dissertation in African history, CRA, université de Paris-1. Centre G. Pompidou, 1995, La collection africaine d’Alberto Magnelli, Paris. Compiègne, Marquis de, 1875, L’Afrique équatoriale. Okanda, Bangouens, Osyéba, Plon, Paris. ———, 1878, L’Afrique équatoriale. Gabonais, Pahouins, Gallois, Plon, Paris. Dapper (musée), 1996, Masques, Paris. Dedet C., 1984, La mémoire du fl euve (L’Afrique aventureuse de Jean Michonet), collection D’ailleurs, Phébus, Paris. Deschamps, H., 1962, Traditions orales et archives au Gabon, Berger- Levrault, Paris. Félix, M. L., 1995, Art et Kongos, Zaïre Basin Art History Research Center, Brussels. Gaulme, F., 1981, Le Pays de Cama, Karthala/CRA, Paris. Gollnhofer, O., P. Sallée, and R. Sillans, 1975, Art et artisanat tsogho, ORSTOM, Paris. Gollnhofer, O. and R. Sillans, 1997, La mémoire d’un peuple. Ethnohistoire des Mitsogho, ethnie du Gabon central, Présence Africaine, Paris. Grébert, F., 2003, Le Gabon de Fernand Grébert 1913–1932, Musée d’Ethnographie de Genève et Éditions D, Geneva. Le Carpentier G. and R. Walter, 2000, Facettes d’histoire du Gabon. Cartes postales d’antan, Éditions Champs-Elysées, Paris. Hahner-Herzog, I. and M. Kecskési, 1997, L’autre visage - Masques africains de la collection Barbier-Mueller, Musée Barbier-Mueller/ Éditions Adam Biro, Geneva-Paris. Marche, A., 1879, Trois voyages dans l’Afrique occidentale, Hachette, Paris. Mbot, J. E., 1984, Un siècle d’histoire du Gabon par l’iconographie, Éditions Nkoussu, Libreville. Merlet, A., 1990, Le pays des trois estuaires (1471–1900), Sépia- Minecoop, Paris-Libreville. ———, 1990, Légendes et histoire des Myéné de l’Ogooué, Sépia- Minecoop, Paris-Libreville. ———, 1991, Autour du Loango (XIVe-XIXe siècle), Sépia-Minecoop, Paris-Libreville. Pepper, H., 1958, Anthologie de la Vie Africaine. Moyen-Congo, Gabon, Ducretet-Thomson, Paris. Perrois, L., 1979, Arts du Gabon, Éditions Arts d’Afrique noire, Arnouville. ———, 1985, Art ancestral du Gabon, Musée Barbier-Mueller, Genève. ———, 1986, Les Chefs-d’oeuvre de l’art gabonais au musée des Arts et Traditions de Libreville, Libreville. ——— (ed.), 1997, L’Esprit de la forêt. Terres du Gabon, Somogy, Paris. Perrois, L. and C. Grand-Dufay, 2008, Punu, Éditions 5 Continents Milan. Raponda–Walker, A., 1960, Notes d’histoire du Gabon, IEC 9, Brazzaville. Raponda-Walker, A. and R. Sillans, 1961, Les Plantes utiles du Gabon, Lechevalier, Paris. ———, 1962, Rites et croyances des peuples du Gabon, Présence Africaine, Paris.


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